Нови начин обрачуна бруто домаћег производа
|
Горак укус ревизије
Укупно
повећање БДП-а, добијено ревизијом из 2018, није мало изнад шест
процената, како је објављено, него - мало изнад четири. А то није баш –
мало. Као што нису мале ни сумње у ваљаност таквих статистичких
резултата
Републички завод за статистику Србије објавио је почетком октобра 2018.
податке о ревизији бруто домаћег производа (БДП) за 2015, 2016. и 2017.
годину, претходно не обавестивши јавност о томе. Затим су, три месеца
касније, стигла и методолошка објашњења, а серија је употпуњена за
период од 2005. до 2018. Међутим, начин на који је ревизија урађена
изазива незадовољство струке и уноси озбиљне сумње у тачност и
употребљивост ревидираних података.
Најпре, незадовољство изазива
то што јавност није уопште обавештена о намери РЗС да спрема ревизију, а
након што су објавили нове податке, види се да ревизија није до краја
спроведена, а временска серија се зауставља на 2005. години! Сад, ако
вам је посао да анализирате или да обрађујете статистичке податке - тим
горе по вас. Од помоћи вам може бити то што се поређењем података пре и
после ревизије јасно види да је БДП у свим годинама равномерно увећан за
око шест одсто, па, ако вам зашкрипи, можете и сами да се снађете!
Још
веће незадовољство је последица тога што се на више места у тексту
методолошких објашњења наглашава значај употребе принципа који, кад
преведемо на српски, хоће да каже да су од сада квартални резултати
„старији“ од годишњих! У теорији је врло јасан однос између годишњих и
краткорочних обрачуна и нема разлога да у пракси буде другачије. Извори и
процедуре за годишњи обрачун много су обухватнији и поузданији од
кварталних, па није јасно - зашто би годишњи обрачун требало било коме
или чему прилагођавати?
У уводном делу текста методолошких
објашњења износи се став о тешкоћама у балансирању приходне и расходне
стране БДП-а и наглашава се потреба увођења „процеса међусобног
усклађивања“. Касније, у делу текста који се тиме детаљније бави, уводи
се принцип по коме би главни терет прилагођавања требало да сносе -
најмање поуздани подаци! И унапред се, као најслабије карике у систему,
са производне стране дефинише сива економија - која се сада зове
„необухваћена економија“, а са расходне стране ту су лична потрошња и
промене стања залиха.
Уводе се и неке нове ставке, које се односе
на необухваћену економију, међу којима је најзначајнија - „процена
вредности производње или промета `у кешу` (нерегистровани готовински
промет)...“ и то у процењеном износу од око два процента БДП-а. Касније,
у методолошком додатку, али сада у делу који се односи на расходну
страну, стоји: „С обзиром да је финална потрошња домаћинстава највећи
агрегат на расходној страни обрачуна БДП-а, логично је да су се ефекти
повећања БДП-а на производној страни одразили у највећој мери на овај
агрегат употребе БДП.“
Из овога се види да је РЗС одлучио да
напусти став који је афирмисао у уводу - а то је принцип међусобног, тј.
обостраног усклађивања производне и расходне стране и да је прихватио
инфериорни принцип, по коме приоритет добија једна од страна обрачуна
БДП-а. Има таквих примера у међународној пракси и они говоре у крајњој
линији о незрелости укупног система обрачуна БДП-а.
Међутим,
проблем није само у томе. Проблем је, најпре, што РЗС ставља у исту
раван личну потрошњу и промене у залихама (као формалне макроекономске
категорије утемељене у међународно стандардизованим изворима података),
док са друге стране ставља необухваћену економију - чија је процена
углавном заснована на секундарним изворима и скраћеним и често грубим
процедурама. Одлучује се, дакле, да да предност приступу који је у
методолошком смислу унапред мање поуздан!
Други проблем је у томе
што, супростављајући тако дефинисане стране, РЗС даје предност једној
процени необухваће економије над методолошки утемељеним формалним
агрегатима.
И на крају - треће и најважније - јесте реализација
те идеје. Када приоритет у обрачуну добије независна категорија под
именом „продаја за `кеш`“, заправо се у највећој мери дуплира обрачун
онога што је већ израчунато кроз процењену производњу неформално
запослених радника.
Ако РЗС нема неке друге аргументе које није
ставио у своја методолошка објашњења извршене ревизије, онда се може
сматрати да укупно повећање БДП добијено ревизијом из 2018. године није
мало изнад шест процената, како је објављено, него - мало изнад четири. А
то није баш – мало.
Као што нису мале ни сумње у ваљаност таквих статистичких резултата.
Даница Поповић
|
Share on Facebook
Постојећи коментари (0)| Пошаљи коментар |
Untitled Document
Подаци о члану |
|
|
|
Мисли |
|
Александар Мартиновић,
председник скупштинског
Административно-буџетског одбора
Шешељева опаска
да је Александра
Јерков „усташка
курва“ се не рачуна,
јер није изречена у
микрофон.
Прочитајте све мисли |
|
|